דיפלומה בתכנון פרמקלצ׳ר

תוכנית ללימודים מתקדמים

Diploma in Advenced Permaculture Design (DAPD)

מה היא ה"דיפלומה"?

לימודי הדיפלומה בפ”ק הם לימודי המשך לקורס תכנון פ”ק הבסיסי PDC. 

התהליך הלימודי נקרא “למידה פעילה” (Action Learning) ומטרותיו הן:

1. לקיים מסגרת גמישה ומפרה בה ניתן להעמיק ולהתנסות בתכנון ויישום פ”ק במגוון רחב של תחומים וענפי החיים (10 פרויקטים מלאים במהלך תקופת הליווי)

2. ליישם הלכה למעשה את עקרונות ושיטות הפ”ק בחיים האישיים, מבחוץ ומבפנים…

3. לשלב פ”ק במקצוע ובפרנסה דרך מימוש הכישרונות האישיים

איפה ואיך לומדים לדיפלומה?

דיפלומה ניתן לעשות על ידי ליווי אישי של דיפלומט מוסמך.

בשנת הלימודים  21-22 יפתח מסלול לימודים מסודר בהנחיית גלעד מרגלית, מורה בכיר וותיק, מוסמך ע”י ארגון Siskiyou Permaculture –Oregon וע”י יאן מרטין בנג מארגון הפ”ק הנורווגי. 

גלעד הוא ממיסדי פרמקלצ’ר ישראל וכיום מוביל את השלוחה הצפונית “פרמקלצ’ר בגליל”.  (ניתן לקרוא בדף פוסטים ומאמרים במגוון נושאים). 

התוכנית תכלול:

  • מפגש יום קבוצתי אחת לחודש באתרי פרמקלצ’ר מבוססים באזור המרכז והצפון ביום רביעי. 
  • מפגש זום אחת לחודש (בין המפגשים הקבוצתיים) לעדכונים ושאלות
  • למידה פרטנית ובקבוצות למידה קטנות במהלך השנה
  • מפגש אישי עם המנחה 4-3 פעמים בשנה
  • התוכנית הינה למשך 10 מפגשים בשנה קלנדרית שלמה (נובמבר 21 עד נובמבר 22, כולל חופשת קיץ ביולי אוגוסט). 
  • לאחר סיום שנת הלימודים יוכלו המשתתפים להמשיך בתהליך הליווי האישי ולשלב למידה קבוצתית על פי הצורך. 

 

לפרטים, עלויות, ושאלות נא ליצור קשר עם גלעד giladmargalit2@gmail.com

למה צריך תוכנית דיפלומה בכדי להיות מתכנן פ“ק? קורס ה PDC לא מספיק?

קורס הPDC נחשב מאז ומעולם “קורס מבוא” אשר מטרתו העיקרית להצית השראה, עניין וסקרנות ולפתוח את הדלת למסע חיים של לימוד ויישום פרמקלצ’ר.

אין ספור גירסאות של PDC מיושמות ברחבי העולם, כל אחת עם דגשים שונים ולכן לא נוצר מדד בין לאומי מוסדר להסמכת” מתכנן פרמקלצ’ר”. עם זאת,רוב מי שמסיים קורס PDC חש צורך להעמקה, לימודי המשך והנחייה ליישום הדרך בחייהם.

תוכנית הדיפלומה הוצעה למסיימי PDC מאז שנות ה 90 בעיקר באנגליה ואוסטרליה כדרך לתמוך באנשים אשר רוצים לקדם את הפ”ק בחייהם כמקצוע.

כיום היא מוצעת בגירסה משופרת ואינטרנטית באנגליה וספרד, ובאוניברסיטת גאיה

בארץ הוסמך המחזור הראשון של עשרה דיפלומטים ע”י טליה שניידר ויאן מאטין בנג בחסות הארגון הבריטי והנורווגי. מאז 2011 נעשתה חשיבה מחודשת על דרכי הליווי, ההגשה והתיעוד של התוכנית וכמה עשרות מתכננים/ות עברו את התהליך בחלקו או בשלמותו.  

דוגמאות לעבודות דיפלומה:

– מסמך אישי של גלעד מרגלית המתאר את התפתחות תוכנית הדיפלומה דרך כלי ועקרונות הפ”ק

– אתר בידיים של אסף צ’רטקוף לקח את נושא התיעוד האינטרנטי לסטנדרטים חדשים. אסף סיים באוקטובר 2014 את תהליך הדיפלומה ותיעד אותו בפירוט באתר שלו http://www.permaculche.com ובמאמר מתומצת באתר בידיים

תנועת יערות המאכל בישראל התחילה מתוך עבודת דיפלומה של סער אוסטרייכר והדס הוכברג

– ברק בן חנן מציג את עבודות הדיפלומה שלו בתיעוד ביוטיוב ובתיעוד בתיקיות גוגל-דרייב

– שאול שחם סיים את תהליך הדיפלומה ומציג את עבודתו באתר יפה

עבודות גמר של דפנה גבעון -מצגות בגוגל דוק

דן צוקרמן מציג את סיכום שנת תהליך דיפלומה ראשונה

סוזאן רובינשטיין מציגה שינויים ופרוייקטים בחייה מתוך תהליך שנה ראשונה

– דוגמא מעולה מבריטניה Aranya.Dip

רשימת דוגמאות מהארגון הבריטי 

מה התהליך נותן?

 

להלן קישורים להצגות סוף שנה של תלמידי התוכנית ממחזורים קודמים:

מחזור א

מחזור ב

 

מה לומדים בתהליך הדיפלומה?

1. ליווי להתפתחות וקידום אישי בשלושת הרבדים ע”י יישום תכנון פרמקלצ’ר בעשרה פרויקטים שונים בתחומים הבאים: (ראו דוגמאות בסעיף למעלה)

   – פ“ק מקצועי: לימוד והפנמת תהליכי ועקרונות התכנון. שילוב הפ”ק במקצוע הנוכחי ו/או יצירת יזמות לפרנסה נאותה דרך כלי הפ”ק.
   – שילוב פ”ק באורח חיים: תכנון ויישום מערכות למשק הבית: צרכנות, מים, אנרגיה, מזון, תחבורה, ניהול כלכלי ועוד.
   – אזור 0 – אקולוגיה אנושית – פנימית (INNER LANDSCAPE ECOLOGY): התבוננות על מערכות גוף- נפש- תודעה, מערכות יחסים, קהילה… 

2 . קרקע פוריה לזריעת שינויים ורעיונות: תוכנית הדיפלומה נותנת לכם כלים, קשרים, הכוונה , רישות וקבוצת תמיכה למימוש העצמי שלכם בתוך עולם הפ”ק בארץ ובעולם. זאת, ע”י התחברות למאגר הידע והניסיון המצטבר הקיים ולרשת הבין לאומית והמקומית אשר מתרחבת מיום ליום.

3. הזדמנות לקחת חלק פעיל ב”מערכת החיסון הפלנטרית” – התנועה הגלובלית לשינוי חיובי, דרך קידום תחום הפ”ק בחייכם, תיעוד הפרויקטים שלכם והפצתם ברשת לטובת הכלל.

תהליך הדיפלומה הינו אישי ומותאם לצרכים ולקצב ההתקדמות של כל מתלמדת.

הלימוד מבוסס על:

– שפת הדפוסים והתבניות Pattern Language

– חשיבה מערכתית System Thinking

–  חשיבה אינטגראלית

– למידה פעילה ActionLearning

– שימוש במפות חשיבה  Mind Maps – מאמר נוסף מאתר בידיים בנושא

– לימוד מרשת “האוניברסיטה של החיים” בתחומים שונים בהתאם לתהליך האישי של המתלמדים.