OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מישהו לשמוט איתו – סיפור פרמקלצ'ר מאת טליה שניידר

ואז הוא בא. בבת אחת, וכשלא ציפינו. יום אחד לא היה ובמשנהו, הוא כולו נוכח, כאן , איתנו.

בדיוק הייתי עסוקה בלשתול עץ, למרות הקור שתלתי, בעצם בגלל הקור שתלתי, זה טוב לעצים ככה, אז רק סיימתי את השתילה וקראתי לילדים… תראו, תראו! באמת הוא התמהמה, כמה חיכינו, יבש חיכנו… אבל הנה הוא, ותוך פחות משעה הכל היה אחר לגמרי, כל הצבעים והטעמים והקולות הכל השתתק והתאחד תחתיו. והכי יפה, באיזו גבורה הוא בא, ומצד שני בנשימה אחת איזה חסד רוך ושפע בתוך הגבורה שלו. ארבעה ימים וארבעה לילות, איזו סופת שלגים שזו היתה. הסתכלתי על הנוף ועל הגינה שלי נעלמים תחת הפתותים הרכים, השלג מאחד הכל, פתאום ברור, ה' אחד, ואין חוץ ממנו כלום.

השכונה נראתה כמו ביום חג, המכוניות נקברו ואין קליטה בסלולרים, ברוך השם סוף סוף. שקט כל כך. ילדים ונערים גדולים שיחקו למטה, ואני בוצצתי בשלג העמוק עד הברך, מנסה להגן על החיות שלי ועל הצמחים שלי, כל הדברים שלי, שלי שלי,  הסתכלתי באנשים מחליקים וצוחקים, זורקים כדורים ובונים איגלואים, כל הרחוב התמלא איגלואים, איזה יופי, אבל אני רטנתי… מה הם כל כך שמחים? עשרות עצים קרסו, הרחובות חסומים בגדמים, כמה עסקים באזור התפרקו כליל מבנים וחממות, שלא לדבר על החקלאים בהר ממול עם עצי האגסים והתפוחים… ואני, ואני, ושלי ושלי, מה יש לרקוד ולשיר כשהעצים קרסו לי לתוך הגינה, פיצחו ערוגות וגדרות, ואת החממה, והירקות שכבר כמעט היו מוכנים לקטיף קופאים לי מתחת לשלג, השעועית לבלב המפוארת שלי מתה מקור, היא לא מתה על הכפור הזה…  אז צעקתי להם בשקט: 'מ ע ש י  י ד י   ט ו ב ע י ם   ב י ם   ו א ת ם  א ו מ ר י ם  ש י ר ה ?'

אבל האמת, מהר מאוד הבנתי שממש מבייש לרטון בתוך כל היופי הזה, ושאין לי אלא לשמוח, כי האמת ניכרת: כמו בא שר גדול לביקור, המלך בכבודו ובעצמו בא עד אלי. והודתי: בשביל זה עליתי חזרה לגור בהרי ירושלים. לחכות לו למלך הזה כאן בכניסה לעיר. כי לא פחות מעצי הפרי שלי גם אני זקוקה למנת קור כל שנה.  וכאילו זה לא מספיק, הסתבר שהשר הזה הלבן גם ענה על תפילותי בדיוק של אחד לאחד, כי תמיד התפללתי שיהיה לי נוף מהבית ובכיתי שנגמרה לי כבר העבודה בגינה ואין לי מה לעשות בגינה כל כך קטנה, אז עכשיו הוא שבר כמה עצים שפתחו לי נוף מהמם, ועבודה יש לי כאן כעת בשפע, ידיים מלאות כמו שאומרים. תודה, תודה.

והעצים שקרסו? נו זו רק שריטה בשבילם. הם יתחדשו. ומי שלא הצמיח שורשים – נפל, וכך ראוי לו. הרבה עצים מסתבר לא הצמיחו שורשים בשכונה הזאת… ואיזה יופי איך השלג חשף את האמת במערומיה. כל מי שבנה 'חאפ לאפ' כדי לחסוך בהוצאות או בטורח, פתאום מצא את עצמו מול האמת. המבנה של רמי לוי התפרק כבר בסופה הראשונה.

שימחתי רק גברה כשהבנתי שהוא באמת לא הולך לוותר לנו בקלות הפעם, החשמל נפסק ביום שישי בבוקר. אנשים לא האמינו שדבר כזה יכול לקרות בעידן המודרני שלנו, אבל זה קרה. ארבעה ימים קריסת מערכות. אצלנו היינו מוכנים. והבן שלי אמר, 'היינו חכמים'… ואז הוסיף 'אבל גם החכמה זה מה', אמא'… ואני חשבתי לי, אחרי כל ההכנות, השלג הזה שגלש עלינו הוא הזמנה מתוקה לשמיטה. בן בריתי.

 הקמין עם תא האפיה שלנו עשה את העבודה. הבית חם, והחלות בתנור על האש, וכמה שכנות הביאו את החלות שלהן לאפיה אצלנו, הרגשתי כמו ברוריה לפני אלפיים שנה. שכנים נרגשים באו לומר לי שפתאום הם מבינים במה אני עסוקה, אוספת עצים בכל מקום, קונה בולי-גפת באמצע הקיץ.. עושה באהבה-את-מה-שאני-עושה כדי להיות בלתי-תלויה-בדבר, לא בחברת חשמל ולא בגנרטור…. אה אז עכשיו זו הוכחה שמה שאתם עושים זה לא שגעון, הם אמרו… יש טעם בדבר. בטל דבר-החשמל לא בטלה האהבה… או שבעצם, לא בטוח… תשמעו זה לא היה פשוט לאהוב את זה, עם כל הרומנטיקה שבדבר, לשמור על הבית חם ואש התמיד בוערת בקמין, זה הרבה עבודה, ועוד בשלג… ולסחוב נסורת לשירותים בקור הזה… עם כל ההכנה, כשפתאום זה היה צורך חיוני, קלטתי כמה אני מפונקת, כמה התרגלנו ללחוץ על כפתור והכל חם/קר/אפוי…בשלג הזה כבר לא היה ברור מה זה פינוק בכלל. האם פינוק ול'עשירים' זה קמין … או פינוק ול'עשירים' זה חשמל?

לא יכולתי שלא לחשוב על לה פונטיין. שוב הוא פספס בהבנה עם התפיסת-עולם הנוצרית שלו… הצרצר והנמלה כמובן! היא מתכוננת, איזו מתכננת-לטווח-ארוך-שכמותה, מתכוננת במרץ אוגרת אוספת סוגרת מארגנת… והוא מנגן לו.. מנגן! היא לועגת לו: "עצל!"… ובחורף כשהוא בא אליה בדחילו ורחימו קפוא כולו, היא מגרשת אותו! ולה פונטיין מוציא אותה אמיצה חכמה. באמת פספוס. את כל הפואנטה הוא לא קלט כאן. יוצא מהמשל שלו שמוסר ההשכל (או מוסרסכל, כמו שכתבתי כילדה) הוא: 'מי שלא מתכונן –  זו בעיה שלו'.

טוב, נכון… כל אחד מכיר את השיר מהגן, 'מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת'.  אבל בהחלט כתוב גם, להזמין אורחים.

אין מה לדבר. יש עניין להתכונן. דיבורים בלי מעשים הספיקו להרבה אנשים כבר. הנמלה עשתה בחכמה, כדבר שלמה 'לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם'… ובספר שלי 'חוג טבע' כתבתי על 'הפקולטה ללימודי הנמלה', כן כמובן, יש מה ללמוד ממנה וגם מעיר-הנמלים שלה…  אלא מה?

הנמלה הזאת התכוננה חומרית, אבל נפשית היא לא עשתה שום עבודה. ברגע האמת, היא לא יכלה לפתוח את דלתה… לא מספיק לטרוח בהכנות פרמקלצ'ר לקראת היום שבו העולם יהיה עולם שכולו שבת, עולם בלי דלק בלי מכוניות בלי חשמל בלי אינטרנט בלי טלפון, עולם של 'כאן ועכשיו', עולם של מעשים פשוטים, של פעולות מבורכות שמקיימות את החיים מיד, עולם שבו עושים בפשטות אבל קוטפים פירות תיכף. הנמלה הזאת שכחה בשביל מי ובשביל מה היא עובדת. והיא שכחה שיהיה לה קשה בלי טייפ עם איזה שיר ברקע מול הקמין שלה, או צרצר שינגן לה. עליה שורר רבי יהודה הלוי, 'עבדי הזמן הם עבדי עבדים'…

וכל זה כמובן מזכיר את  'העולם של עידן סוף תפוקת הנפט'. מכורים לנפט שכמונו, אכן הגיע הזמן להתחיל להתאמן בלהגמל, אבל גם לזכור שלא רק לנפשי אני נגמל, כי אם 'ה' גמל עלי'… אם נגמלתי זה בזכותו ועכשיו תורי לגמול לאחרים.

וזה החלק הכי קשה.

העבודה של הנמלה 'לפני' זה שום דבר, אולי היא עבדה 'קשה' בהכנות שלה לקראת הימים הקשים, אבל מה זה היה לה כיף, נהנתה מכל רגע, הרגישה את עצמה שולטת בענינים ויצירתית. ואת העבודה שהיתה לה לעשות 'אחרי' היא בעצם לא עשתה. היא אפילו לא שמה לב שזו בעצם תכלית העבודה שלה…

הצרצר לא ביקש ממנה סעודת גורמה, הוא צרצר, מסתפק במים צר ולחם צר. אבל היא סגרה את דלתה בעדו. לכן מוסר ההשכל הוא ללא ספק, ששלמה המלך ולה פונטיין לא התכוונו לאותה נמלה. הנמלה הארצישראלית שהכירו מלכי בית דויד, היתה מזן נדיר, או שכנראה נמלים אירופאיות יש להן סגנון אחר…

והנמלה במשלי לה פונטין… אפילו לא הודתה שבעצם, בזמן שהיא עבדה בקיץ, המרץ שלה היה בזכות המוסיקה שלו ברקע, שנתנה את הקצב לאיסוף הזרעונים… כי באמת הגינון כוחו מן הניגון… במצבי קיצון באנושות כולה, הנגנים תמיד היו האחרונים לשרוד, אפילו אחרי שהגננים כבר הניחו כלי מלאכתם.

בקרוב

As much as

Bear in mind that

You can either supply written

This can allow you to plan the job from start to

While it's a given that you will find lots

Custom made advertising is a excellent method to

The majority of the time, if the study paper is extremely tricky

Ensure each topic

Instead,

You should

Even though they do charge a fee, they'll give pupils the advice that they will

Describe in as much detail as you possibly

It's also

For this, you will need to compose

For instance, you can produce your own custom

Writing a good research paper is

If you hire a writer to write your research papers, you shouldn't ever pay for their solutions to write the title page

And you'll know how much information you'll

Actually, the writing of this document can be quite daunting and

Think about things that will interest you that

These papers can be found in various classes like the business, technical, legal and

There are some people who will

In order for you in order

Now

There are numerous websites

There are loads of different ways that you may

The expert essay providers can assist learn facts here you get through the process of creating an essay subject.

go about doing so.

online where you are able to find and get decent essay writers.

here's the great news.

to do that you need to make sure that your investigation is thorough and comprehensive.

allow you to use their essays without even requesting you to rewrite, and you will find others who don't, and they need to be used with a great deal of care.

a lot more.

are not associated with a subject.

can create a lot of problems such as the applicant and their academic decisions.

need to provide for each topic, as well as the sources that you will have to get your data from.

of your paper.

not simple but if you have the capacity to write about the topics that interest people it is possible to succeed in the subject of study writing.

font, or you can even produce a nice, easy-to-read font.

a few essays about your experiences.

very significant it will get the reader's attention right away.

can.

need to acquire their dream job.

also discover the paper kind, they'll send for you, as different forms come in various thicknesses and colours.

you wish to be certain it's going to be handled in a way that you may use.

has some information on it which you use a specific language.

to study, it won't be a very helpful research paper because readers will not have the ability to observe the empirical evidence that supports the ideas in the newspaper.

make a lasting impression and capture more customers engaged.

of writing programs out there, they are not all created equal.

finish.

proof of your essay or video proof.

an essay is not a perfect piece of writing; therefore, you have to be sure your writing is perfect.

possible, ask if the company handles this task right.

יצא לאור אי"ה

ספרה החדש של טליה שניידר

'חללית השמיטה או הספירה מתחילה בשבע!'

מדריך למתכוננים לשנת השמיטה המתקרבת אלינו בשנה הבאה

התחברות לאתר

עדיין לא חבר? הצטרף עכשיו!