Jpeg

"מתווה הגז, הגרסה הירוקה" מאת אדיר לב

הידעתם?
אם זורקים זבל אורגני לתוך מיכל מלא במים מקבלים… גז בישול!

זה בדיוק הרעיון של הום-ביוגז, חברה ישראלית שלאחרונה סגרה קמפיין מוצלח בקיקסטרטר עם גרסת המוצר ה-2.0 שלהם. בתחתית הפוסט תוכלו למצוא לינק לקמפיין החדש באינדיגוגו.

קודם כל אני רוצה להגיד שהרעיון הזה מעיף אותי לגמרי, זה באמת הדבר הכי אקולוגי/פרמקלצ'ר שיכול להיות.
הזבל שלי, במקום לשים אותו בפח אני שם אותו באיזה מתקן ו…הופ הוא הופך למשאב אנרגיה לבישול!!! ו…יש אפילו בונוס, דשן נוזלי והרבה.

איך זה עובד?

בניגוד לערימת הקומפוסט "הרגילה" כאן החומר האורגני שאנחנו זורקים לתוך המתקן מתפרק בתנאים אנאירוביים. כלומר שלא בנוכחות חמצן מכיוון והוא נמצא בתוך מים. בתנאים אלו הפירוק נעשה באמצעות בקטריות מיוחדות שחיות במים.
אחד מתוצרי הלוואי של פירוק זה הוא גז מתאן אשר נאסף בראש המתקן ואיתו אנחנו יכולים לבשל באמצעות כירה רגילה.
זה התהליך על רגל אחת, למי שרוצה להעמיק כאן.
בכל פעם שמוסיפים חומר אורגני חדש עולה מפלס המים מה שגורם לגלישה של חלק מהמים אל מיכל חיצוני. מים אלא עשירים בפעילות ביולוגית והם בעצם דשן נוזלי עשיר מאוד ומרוכז.

Capture.PNG

אני חייב לראות את זה בעצמי

נסעתי לפגוש את אוריה, נציג חברת הום-ביוגז אשר ממוקמת בהדסה נעורים לא רחוק מבית ינאי.
כבר בכניסה הרגשתי שלא מדובר בחברה רגילה ובחבר'ה רגילים אלא במשוגעים לדבר!
כמה משוגעים? לדוגמה… השירותים במקום גם מחוברים למערכת ביוגז וזה מוצר נוסף שלהם.
אוריה עשה לי את הגרנד-טור לא לפני שניגשנו להכין תה צמחים טוב על גבי כירת ביוגז כמובן. כבר בשלב זה שמתי לב לשני דברים מעניינים. האחד הוא שהמקום מלא בשיחים של צמחי תבלין בריאים וגדולים מאוד (כנראה שככה זה כאשר יש לך כלכך הרבה דשן נוזלי).
הדבר השני ששמתי לב הוא שהלהבה של הכירה היא רחבה ויפה אך שונה מהלהבה שאני רגיל אליה בבית, קצת יותר מממ…אוורירית כזו שרוח תגרום לה לנדוד.
המשכנו בסיור ואוריה לקח אותי לראות את המערכת בפעולה וכל הזמן נתן את ההשוואה למערכת מהדור הקודם.

P_20180123_152533.jpg

ההתרשמות הראשונית היא חד משמעית – אין ריח!
כמי שרגיל לערימת קומפוסט ציפיתי למפגע סביבתי אבל היינו ממש צמודים למיכל ולא היה טיפה של ריח שזלג. על פי אוריה גם במאות המערכות שהם מכרו עד היום לא התקבלו תלונות על ריח. אבל ברגע פתחנו את המכסה אליו שופכים את האשפה הבנתי מה הולך בפנים, מים מסריחים ברמה שלא היייתי מעז להתקרב אפילו לנסות להריח. אך שוב כאשר סגרנו את המכסה לא נותר ריח בכלל. המכסה הוא פטנט מיוחד שהם מייצרים בדיוק מסיבה זו.
המערכת נראית בעיני כמו צב גדול (1.3מ'*2.3מ'*1.3מ') שעשוי מיריעת פלסטיק. מצד אחד המראה הוא נקי, חלק ורואים שזו מערכת מקצועית שהושקעה בה מחשבה רבה בתכנון ובייצור.
מצד שני לא ממש מדובר בפריט עיצובי וכל השימוש בפלסטיק (PVC כמדומני) לא ממש נותן תחושה ירוקה. אני חושב שהייתי ממקם אותה בפינה מוצנעת בגינה לא רחוק מהמטבח כך שאפשר לצאת בנעלי בית לזרוק את פח הקומפוסט בסוף היום. אולי אפילו הייתי מגדל שיח מטפס מסביב למערכת כדי לתת מראה יותר נעים. (דשן לא יהיה חסר לשיח הזה)
הסיור ממשיך ואני מנסה להקשות עם שאלות לא בהצלחה מרובה כי נראה שהשימוש במערכת הוא מאוד ידידותי וקל. למעשה אפשר לחשוב עליה כחיית מחמד שפשוט מאכילים כשרוצים והיא מעכלת אותו ומפריחה גזים מאחור. לכן ברשותכם אני אקרא לה 'החיה'.
משפחה של 5 נפשות מייצרת כ-2 ק'ג של פסולת אורגנית ביום. החיה יכולה לקלוט זאת ואפילו יותר. בתמורה תקבל אותה משפחה עד 3 שעות של גז בישול ביום!!! זה הרבה יותר ממה שאנחנו משתמשים אצלי בבית. בנוסף לחוויה מקבלים בכל יום גם כ-4 ליטר של דשן נוזלי מרוכז שזה גם המון.
אחד היתרונות שהכי אהבתי במערכת הוא שאפשר לזרוק פנימה אוכל מבושל. זה משהו שתמיד צובט בלב לזרוק לפח, נוזל מהשקית ועושה ריחות רעים. בכל אופן כיום אנחנו לא זורקים אוכל מבושל לערימת קומפוסט כך שיש פה חידוש עבורי.
אני לא מוותר ומסביר לאוריה שאני לא אוהב בבית חיות מחמד שמצריכות תחזוקה שוטפת ותלויות בי באופן שוטף כדי לפעול. "מה לגבי התחזוקה אני שואל?" אז זהו, אין ממש. אוריה תיאר תהליך ניקוי של המערכת שהם מציעים פעם ב-5 שנים לסילוק הבוצה מתחתית המיכל. זהו!
אם אתה מפסיק להשתמש בחיה או נוסע לחו'ל לתקופה אז המערכת ממשיכה לעכל את החומר האורגני שכבר נמצא בה והגז העודף משתחרר אל הסביבה דרך שסתום.

כמו שתיארתי בפוסט בנושא איסוף מי גשם גם כאן לא המניע הכלכלי הוא שמעניין אותי, גז בישול הוא לא דבר מאוד יקר בצריכה הבייתית. זה פשוט עניין של הרגשה יותר טובה.

לסיכום: הזמנתי! מחכה כבר לקבל את המערכת, מבטיח לעדכן 🙂

לינקים חיצוניים:

לינק לקמפיין באינדיגוגו: https://bit.ly/2C5ha6R
לינק לאתר: https://homebiogas.com/israel/
לינק לכתבה בערוץ 1: https://bit.ly/2iiTFzD

כתבות נוספות מאת אדיר לב ניתן למצוא בבלוג של אדיר כאן:

https://sati.blog/category/%D7%A4%D7%A8%D7%9E%D7%A7%D7%9C%D7%A6%D7%A8/

 

התחברות לאתר

עדיין לא חבר? הצטרף עכשיו!