תכנון וליווי פדגוגי ומקצועי למוסדות חינוך
תוכנית "תרבות עדן" (Permaculture)
"מבחוץ פנימה"
אנחנו מציעים לראשונה ליווי מקצועי, פדגוגי ומעשי
לשילוב והטמעת פעילות של שיקום אקולוגי – סביבתי
במרחבי הלמידה החוץ כיתתיים, מתוך חשיבה התפתחותית והוליסטית.
הליווי מבוסס על ידע וניסיון עמוקים אשר קיימים ברשת הפרמקלצ'ר הארצית והעולמית בתחומי האקולוגיה המעשיים אותם ניתן להנגיש ולשלב עם מגוון רחב של פעילות ולמידה חוץ כיתתית, חוויתית וסביבתית.
בתי ספר כמרחבים לריפוי ושיקום- אדם / אדמה?
אנחנו חיים בעידן של משברים מתמשכים ומשתלבים:
משבר האקלים, שנות הקורונה, משברים פוליטיים, כלכליים. חברתיים וכמובן המלחמה. למערכת החינוך יש תפקיד קריטי עבור הדור הצעיר אשר גדל ומתפתח בתוך המשברים הללו ויוביל בעתיד את תהליכי הריפוי, השיקום וההתחדשות של החברה.
יש כיום כלים רבים למניעת וטיפול בטראומות, בלחץ כרוני ובעיכוב התפתחותי מתוך משבר מתמשך.
אחד מהם נמצא ממש מתחת לרגלינו:
האדמה
כמעט לכל בית ספר ומוסד חינוכי יש נגישות לחצר, שטח ציבורי פתוח, פארק או חורשה אשר יכולים להוות תשתית משמעותית עבור התמודדות חיובית עם אתגרי התקופה.
בבסיס העשייה הזו נמצאת מודעות אשר נותנת לנו כלים להתמודדות בכל ענפי חיינו:
לרפא ולשקם
כל בית ספר ומוסד חינוכי יכול להוציא את הילדים החוצה ולאמץ סביבה פגועה לשיקום ולטיפוח באופן לימודי וחווייתי, ומתוך כך יוכל לאפשר חיבור מחדש למעגלי החיים אשר הופרו בינינו לבין הסביבה שבה אנחנו חיים, פועלים ולומדים. הנוכחות האנושית שלנו תחזור להיות פעולה חיובית ומיטיבה על פני האדמה, ובתמורה- נקבל בחזרה תחושה של "אדמה וקרקע" בחיינו.
מתוך פעילות שיקום הטבע החיצוני מתהווה "תנועת הדהוד" של ריפוי הטבע הפנימי האנושי שלנו.
כך אנחנו יכולים ללמוד, בצורה ישירה וחוויתית, כיצד לרפא ולשקם מערכות יחסים וקשרים בכל מעגלי חיינו.
ילדים, מורים וקהילות אשר שותפים לתהליכים של ריפוי ושיקום אקולוגי – סביבתי
מתנסים במגוון רחב של תהליכים התפתחותיים חיוביים:
רגשיים- תודעתיים, לימודיים, חברתיים ואקולוגיים.
המימד הפנימי – תוך-אישי
(פסיכולוגי- רגשי- תודעתי- פיזיולוגי)
-
פעילות חינוכית המאפשרת התמודדות מייטיבה עם מצבי לחץ מתמשכים (toxic stress)
-
עשייה חיובית של שיקום וריפוי בעידן של משברים מתמשכים
-
עידוד פיתוח חוסן אישי פנימי באופן חוויתי- התנסותי
-
הפחתת סטרס והעלאת יכולת ריכוז וקשיבות
-
פיתוח וויסות חושי ומודעות עצמית. המגע הפיזי באדמה וחומרים טבעיים מווסת ומרפא.
-
פיתוח חווית מסוגלות ובטחון עצמי להתמודדות עם משברים ואתגרים
-
מודעות לאורח חיים, תזונה ופעילות בריאים
-
מודעות עצמית – לגוף, לנפש ולסביבה האנושית והטבעית
-
פיתוח חמלה ואכפתיות כלפי הטבע והסביבה
-
"מבחוץ פנימה"- חיבור העשייה הסביבתית לעולם הפנימי שלנו כמטפורה להכרת וטיפוח תהליכים פנימיים. לדוגמא קומפוסטציה = תהליכי פירוק והתמרה. עצים = הכרת השורשים והענפים בחיינו האישיים.
המימד הלימודי- חינוכי
בדגש על התאמת הפעילות לגיל, שכבה ושלב התפתחותי של התלמידים
ילדי כיתה ו מתכננים ערוגות ירק
-
למידה חווייתית – התנסותית – חוץ כיתתית- אתגרית – עמלנית
-
למידה פעילה מבוססת פרויקטים – עידוד יצירתיות, פתרון בעיות, והתמודדות חיובית עם אתגרים
-
למידה שמשלבת אינטליגנציות מרובות: אומנות ויצירה, תכנון וחשיבה, עשייה ומוטוריקה…
-
למידה רב תחומית – אינטגראלית. שילוב תחומים ומקצועות
-
למידה פעילה ספיראלית – מתמשכת – ומתפתחת
-
חיבור העשייה למקורותינו ולמקורות תרבותיים שונים ולימוד הרלוונטיות שלהם לימינו
שיעור סיכום של פעילות כיתה ו' בעזרת טכניקת "מפות חשיבה"
המימד החברתי (בין -אישי)
-
עידוד קבוצתיות לא תחרותית ושיתוף פעולה המבוסס על היכולות והמעלות האישיות של כל תלמיד/ה
-
פיתוח מנהיגות אישית וחברתית
-
עשייה המעודדת מסוגלות, מעורבות ואחריות אזרחית
ילדי כיתה ו בונים ספסל אדמה יחד
המימד האקולוגי- סביבתי
יצירת קשר התנסותי- חוויתי ישיר עם מעגלי הסביבה של בית ספר ואזור המגורים
ילדי כיתה ה' גוזמים ומשקמים חורש מופר
-
אוריינות אקולוגית – הכרות עם העולם הטבעי שמתחת לרגלינו
-
פעולה חיובית ומעצימה אל מול הידע המאיים על המצב הסביבתי – אקולוגי
-
גידול מזון מקומי וטרי – שיפור של תזונת התלמידים והצוות
לימוד שפת "תרבות עדן":
-
עקרונות הפרמקלצ'ר
-
שפת הדפוסים והתבניות של הטבע
-
חשיבה תיכנונית – מבחינה לימודית וסביבתית
-
מודעות "מבחוץ פנימה" – ראיית העשייה החיצונית בהקשר הפנימי- אישי- חברתי
מחצר מוזנחת לגן ירק פורח- בית ספר מיתרים- טבעון
אז איך זה קורה בפועל?
להלן דוגמא נהדרת מפרויקט בבית ספר יסודי בטבעון
אנחנו מציעים עיצוב ויצירת "מרחבים לצמיחה" במעגלים הסובבים את בית הספר, בעזרת שיטת התכנון של הפרמקלצ'ר (תרבות עדן) להנגשה ותיווך של:
-
חצרות
-
גן ציבורי או שטח ציבורי פתוח
-
חורשה או פארק
-
שמורת טבע
תחומי ואזורי הפעילות השונים אשר מוצעים לשילוב כתהליך תכנון, הקמה, פיתוח ותחזוקה יכולים לכלול אלמנטים כגון:
-
גן ירק ומשתלה
-
מתחם קומפוסט
-
שיקום קרקע ועצים על ידי איסוף נגר עילי ומי גשמים מדרכים ומרזבים
-
בניית טרסות אבן ואדמה, חיפוי ושימור קרקע
-
שילוב גינון צמחי / עצי מאכל רבי תועלת ברחבי החצר
-
אימוץ, שיקום, גיזום וטיפוח חלקות חורש טבעי, חורשות קק"ל ושטחים ציבוריים פתוחים
ילדי כיתה א' יוצרים משחק ב"ארגז חול" טבעי אשר נוצר כתוצאה מיצירת סכרים לאיסוף סחף מנגר עילי
אני מאמין שחוויה כזו נותנת מתנה לחיים לכל תלמיד ותלמידה,
שתי איכויות ותובנות משמעותיים לחיים:
אהבה ותחושת חיבור והערכה בסיסיים לאדמה ולטבע שסביבנו
תחושת מסוגלות לרפא ולשקם מרחבים ומערכות יחסים
אפשרויות הליווי המוצעים לבתי ספר ומוסדות חינוך:
1.ליווי מלא הכולל:
-
תסקיר שטח ותכנון אקולוגי לשיקום אזורי פעילות חוץ
-
בניית תוכנית לימודים משולבת עם צוות ייעודי מטעם בית הספר
-
הכשרת המורים הרלוונטיים דרך תהליך ליווי מתמשך
-
ביקורים בבית הספר בהתאם לצורך
-
חיבור לארגונים ואנשי מקצוע באזור וקהילת בית הספר לטובת ציוד, חומרים ועזרים.
2. ליווי חלקי:
-
סיור חשיבה ותכנון בשטחי הפעילות של בית הספר
-
עבודה פרטנית מול מורה חוץ כיתתי
-
שעות ייעוץ וליווי פרטניות בהתאם לצורך
3. הכשרת צוותי הוראה:
-
ליווי שנתי של צוות מורים העובדים במרחבים חוץ כיתתיים
-
פיתוח יצירתי של תוכניות לימוד ופעילות בהתאם לאופי וצרכי בית הספר
מוביל ורכז התוכנית: גלעד מרגלית (לחצו למעבר לדף האישי באתר)
ממייסדי פרמקלצ'ר ישראל ומותיקי המורים בארץ
הכשיר מאות פעילי ומלמדי פרמקלצ'ר מאז 2005
בוגר Prescott College – Arizona בהתמחות בחינוך חוויתי ואקולוגי
מתמקד בשנים האחרונות בהטמעת התחום במוסדות חינוך
התוכנית שמה כמטרה ראשית ליזום וליצור שיתופי פעולה עם ארגונים וקולגות אשר עוסקים בתחום ויוכלים להשתלב בעשייה המקומית והכללית.
אנחנו קוראים לכל ארגון או נותן שירותים אשר רוצה לקחת חלק ביוזמה הזו ליצור איתנו קשר.
להלן רשימה חלקית ומתהווה:
המכון לחינוך לקיימות
חווה ואדם- חווה אקולוגית חינוכית -מודיעין
בית יער – טליה שניידר
הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות
פרמקלצ'ר ישראל
ריפורסט- יערות מאכל בישראל
חלום חדש- תכנון והקמת מרחבי למידה חוץ כיתתיים
הרשת הירוקה – חינוך לקיימות
עמותת ונטעת
הליווי מאושר במסגרת מסלול "מענה יוזמות" של תוכנית גפ"ן הארצית.
התמחור הינו פרטני מול כל בית ספר בהתאם לתקציב, לצרכים ולמגבלות הקיימים.
לפרטים, קביעת שיחת הכרות או מפגש ייעוץ ראשוני נא ליצור קשר עם:
גלעד מרגלית
[email protected]
052-5376799
קישורים לקריאה נוספת
מאמר של גלעד על שיקום אקולוגי בבתי ספר
חינוך אקולוגי בראי ידע התפתחות הילד – עבודת גמר של גלעד במכללת אורנים
חינוך לשיקום וחירום – הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות
מצגת סיכום פרויקט בבית ספר יסודי בטבעון
מסמך תכנון לפרויקט שיקום אקולוגי ויצירת מרחבי צמיחה בבית ספר רונסון- גליל מערבי
מאמר בתי ספר כמרכזי חוסן קהילתיים
האו"ם ואונס"קו הכריזו על העשור הנוכחי כעשור של שיקום אקולוגי ברחבי העולם
אלבום תמונות מפרויקטים בבתי ספר
שילוב פעילות חבל ושיווי משקל (סלק ליין) ביום יער בזמן המלחמה- כפעילות לריכוז , שיתוף פעולה ומציאת מרכז פנימי
בנית טרסה עם מגמת תרבות עדן חטיבת בראשית מירון
שיעור חקלאות אקולוגית מגמת תרבות עדן כיתות ז-ח – בי"ס בראשית – מירון
שיקום טרסה ביער מצובה ביום יער טו בשבט