תכנון וליווי פדגוגי ומקצועי למוסדות חינוך

תוכנית "תרבות עדן" (Permaculture)

"מבחוץ פנימה"

אנחנו מציעים לראשונה ליווי מקצועי, פדגוגי ומעשי

לשילוב והטמעת פעילות של שיקום אקולוגי – סביבתי

במרחבי הלמידה החוץ כיתתיים, מתוך חשיבה התפתחותית והוליסטית.

הליווי מבוסס על ידע וניסיון עמוקים אשר קיימים ברשת הפרמקלצ'ר הארצית והעולמית בתחומי האקולוגיה המעשיים  אותם ניתן להנגיש ולשלב עם מגוון רחב של פעילות ולמידה חוץ כיתתית, חוויתית וסביבתית.

 

בתי ספר כמרחבים לריפוי ושיקום- אדם / אדמה?

אנחנו חיים בעידן של משברים מתמשכים ומשתלבים:

משבר האקלים, שנות הקורונה, משברים פוליטיים, כלכליים. חברתיים וכמובן המלחמה. למערכת החינוך יש תפקיד קריטי עבור הדור הצעיר אשר גדל ומתפתח בתוך המשברים הללו ויוביל בעתיד את תהליכי הריפוי, השיקום וההתחדשות של החברה. 

יש כיום כלים רבים למניעת טראומות ועיכוב התפתחותי מתוך משבר מתמשך. 

אחד מהם נמצא ממש מתחת לרגלינו: 

האדמה

  

כמעט לכל בית ספר ומוסד חינוכי יש נגישות לחצר, שטח ציבורי פתוח, פארק או חורשה אשר יכולים להוות תשתית משמעותית עבור התמודדות חיובית עם אתגרי התקופה. 

בבסיס העשייה הזו נמצאת מודעות אשר נותנת לנו כלים להתמודדות בכל ענפי חיינו:

לרפא ולשקם 

כל בית ספר ומוסד חינוכי יכול להוציא את הילדים החוצה ולאמץ סביבה פגועה לשיקום ולטיפוח באופן לימודי וחווייתי, ומתוך כך יוכל לאפשר חיבור מחדש למעגלי החיים אשר הופרו בינינו לבין הסביבה שבה אנחנו חיים, פועלים ולומדים. הנוכחות האנושית שלנו תחזור להיות פעולה חיובית ומיטיבה על פני האדמה, ובתמורה- נקבל בחזרה תחושה של "אדמה וקרקע" בחיינו. 

מתוך פעילות שיקום הטבע החיצוני מתהווה "תנועת הדהוד" של ריפוי הטבע הפנימי האנושי שלנו.

כך אנחנו יכולים ללמוד, בצורה ישירה וחוויתית, כיצד לרפא ולשקם מערכות יחסים וקשרים בכל מעגלי חיינו. 

ילדים, מורים וקהילות אשר שותפים לתהליכים של ריפוי ושיקום אקולוגי – סביבתי 

מתנסים במגוון רחב של תהליכים התפתחותיים חיוביים:

רגשיים- תודעתיים, לימודיים, חברתיים ואקולוגיים.

 

 

המימד הפנימי – תוך-אישי

(פסיכולוגי- רגשי- תודעתי)

 

 

 

 

המימד הלימודי- חינוכי 

בדגש על התאמת הפעילות לגיל, שכבה ושלב התפתחותי של התלמידים

ילדי כיתה ו מתכננים ערוגות ירק

שיעור סיכום של פעילות כיתה ו' בעזרת טכניקת "מפות חשיבה"

 

 

המימד החברתי (בין -אישי)

 

ילדי כיתה ו בונים ספסל אדמה יחד

 

 

המימד האקולוגי- סביבתי

יצירת קשר התנסותי- חוויתי ישיר עם מעגלי הסביבה של בית ספר ואזור המגורים

ילדי כיתה ה' גוזמים ומשקמים חורש מופר

לימוד שפת "תרבות עדן":

מחצר מוזנחת לגן ירק פורח- בית ספר מיתרים- טבעון

 

 

אז איך זה קורה בפועל?

 

להלן דוגמא נהדרת מפרויקט בבית ספר יסודי בטבעון

אנחנו מציעים עיצוב ויצירת "מרחבים לצמיחה" במעגלים הסובבים את בית הספר, בעזרת שיטת התכנון של הפרמקלצ'ר (תרבות עדן) להנגשה ותיווך של:

תחומי ואזורי הפעילות השונים אשר מוצעים לשילוב כתהליך תכנון, הקמה, פיתוח ותחזוקה יכולים לכלול אלמנטים כגון:

ילדי כיתה א' יוצרים משחק ב"ארגז חול" טבעי אשר נוצר כתוצאה מיצירת סכרים לאיסוף סחף מנגר עילי

 

 

אני מאמין שחוויה כזו נותנת מתנה לחיים לכל תלמיד ותלמידה,

שתי איכויות ותובנות משמעותיים לחיים:

אהבה ותחושת חיבור והערכה בסיסיים לאדמה ולטבע שסביבנו

תחושת מסוגלות לרפא ולשקם מרחבים ומערכות יחסים

 

 

אפשרויות הליווי המוצעים לבתי ספר ומוסדות חינוך:

1.ליווי מלא הכולל:

2. ליווי חלקי:

3. הכשרת צוותי הוראה:

 

 

מוביל ורכז התוכנית: גלעד מרגלית (לחצו למעבר לדף האישי באתר)

ממייסדי פרמקלצ'ר ישראל ומותיקי המורים בארץ

הכשיר מאות פעילי ומלמדי פרמקלצ'ר מאז 2005

בוגר Prescott College – Arizona בהתמחות בחינוך חוויתי ואקולוגי

מתמקד בשנים האחרונות בהטמעת התחום במוסדות חינוך

 

 

התוכנית שמה כמטרה ראשית ליזום וליצור שיתופי פעולה עם ארגונים וקולגות אשר עוסקים בתחום ויוכלים להשתלב בעשייה המקומית והכללית.

אנחנו קוראים לכל ארגון או נותן שירותים אשר רוצה לקחת חלק ביוזמה הזו ליצור איתנו קשר.

להלן רשימה חלקית ומתהווה:

המכון לחינוך לקיימות

חווה ואדם- חווה אקולוגית חינוכית -מודיעין 

הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות

פרמקלצ'ר ישראל

ריפורסט- יערות מאכל בישראל

חלום חדש- תכנון והקמת מרחבי למידה חוץ כיתתיים

הרשת הירוקה – חינוך לקיימות

עמותת ונטעת

 

 

הליווי מאושר במסגרת מסלול "מענה יוזמות" של תוכנית גפ"ן הארצית. 

התמחור הינו פרטני מול כל בית ספר בהתאם לתקציב, לצרכים ולמגבלות הקיימים. 

לפרטים, קביעת שיחת הכרות או מפגש ייעוץ ראשוני נא ליצור קשר עם: 

גלעד מרגלית

[email protected]

052-5376799

 

 

קישורים לקריאה נוספת

מאמר של גלעד על שיקום אקולוגי בבתי ספר 

חינוך לשיקום וחירום – הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות

מצגת סיכום פרויקט בבית ספר יסודי בטבעון

מסמך תכנון לפרויקט שיקום אקולוגי ויצירת מרחבי צמחיה בבית ספר רונסון- גליל מערבי

מאמר בתי ספר כמרכזי חוסן קהילתיים

האו"ם ואונס"קו הכריזו על העשור הנוכחי כעשור של שיקום אקולוגי ברחבי העולם

התחברות לאתר

עדיין לא חבר? הצטרף עכשיו!